Beskrivelse:
Elevene skal finne områder som ser forskjellige ut. De skal analysere vegetasjonen visuelt gjennom enkle refleksjoner om abiotiske og biotiske faktorer.

Verktøy:
- Gratis bildegjenkjenningsapp PlantNet, evt. Artsorakel
Vedlegg:
Tid:
- 2 timer
Kompetansemål eller kjerneelementer:
- gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiskemangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
- utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i
Innsendt av Marte Holten Jørgensen, Oslo voksenopplæring Sinsen, Oslo