Beskrivelse:
Et Escaperoom som tar for seg forståelsen og innøvingen av begreper som energi, krefter, arbeid, effekt, akselerasjon og lignende. Escaperommet er for det meste intuitivt og mulighetene for å gå feil er ikke til stede. Elevene kan sitte i grupper på tre eller fire i klasserommet. Digitalt er det kanskje best med tre elever som samarbeider, men da må lærer være tilgjengelig for å svare på spørsmål. Det kan gjøres individuelt, men bør da ha muligheten for å få svar på oppgaver man synes er vanskelige.
Tid:
- ca 60-90 minutter
Verktøy:
- PC
Kompetansemål eller kjerneelementer:
10 trinn:
- Gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagreenergi på.
- Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger.
VG1 SF:
- Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden.
Vurdering:
Elevene gjør en siste quiz-oppgave som loggføres. På denne kommer det opp et scoreboard (leaderboard).
Lærer må da ha en egen bruker på nettstedet https://wordwall.net/
I så fall bør side 13 i escaperommet endres ved hjelp av en embedded kode fra nettstedet wordwall.net.
Ellers er det fint å vurdere det ut fra tilbakemeldinger fra elevene. Hvor langt kom de ulike gruppene? Hvilke oppgaver var vanskelige? Hvilke oppgaver var morsomst? Hvilke oppgaver var de mest fornøyd med å løse?
Sendt inn av: Audun Kvam, Ås ungdomsskole, Ås.