Beskrivelse:
Vi lever i et multietnisk og multireligiøst samfunn og vi vil lære forstå hverandre bedre. Gjennom kunnskap om ulike religioner skal vi utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunnslivet. Om vi undersøker fellestrekk mellom de tre store abrahamittiske religionene (kristendommen, islam og jødedommen), kan vi utvikle mer forståelse og toleranse for hverandre. Kristendom, jødedom og islam er blitt til i det samme geografiske området i Midt-Østen og har derfor mange fellestrekk. Foruten troen på én gud (monoteisme) er det flere felles profeter, blant dem Moses og Jesus (for eksempel i kristendom og islam). I stedet for å fokusere på én religiøs tradisjon, er det ikke mer nyttig å starte fra et felles grunnlag?
Flere forslag til hvordan du kan jobbe med komparativ religion på barnetrinnet:
http://denesilona.blogspot.com/2021/03/komparativ-religion-pa-barnetrinnet.html
Tid:
- 4-5 uker, ca. 8-10 undervisningstimer
Verktøy:
- PC/ Chromebook, tavle, ark, blyant
Kompetansemål eller kjerneelementer:
- Å kunne sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religiøse tradisjoner som kulturarv
- Å kunne bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn.
- Samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner
- Bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssynsamarbeide med andre i filosofisk samtale
Vurdering:
- Dramatisk lek og skuespill – muntlig presentasjon framfor klassen
- Filosofisk samtale
- Oppgaver i leseforståelse
- Kahoot
Sendt inn av: Ilona Roberts, Lura skole, Sandnes