Beskrivelse:
En enkel digital modell for smittespredning i en befolkning som er animert. Elevene kan endre en rekke parametre og se hvordan dette endrer utviklingen

Vedlegg:
Tid:
- 60-90 min, men kan brukes til å skrive en rapport
Verktøy:
- Python, anbefales via Spyder/Anaconda.
- Pakken Pygame installert, installasjonsinstrukser ligger i den vedlagte koden.
Kompetansemål eller kjerneelementer:
Naturfag:
- Vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
- Kjerneelement: Teknologi og Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Matematikk 1T:
- Formulere og løyse problem ved hjelp av algoritmisk tenking, ulike problemløysingsstrategiar, digitale verktøy og programmering.
- Modellere situasjonar knytte til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultata og argumentere for om modellane er gyldige
- Generelt digitale ferdigheter
Vurdering:
Elevene kan skrive en rapport som kan vurderes. En kan kjøre tverrfaglig med matematikk 1T/1P der de skalmodellere utviklingen. En kan også ha muntlig presentasjon av dataene, enten individuelt eller gruppevis.
Sendt inn av: Håkon Strand Klausen, Persbråten videregående skole, Oslo.